onsdag 15 maj 2013

pulvergröt vs hemlagad.

Havregryn före och efter en omgång i mixern.

Jag jobbar själv inom livsmedelsindustrin och vet att det inte är något farligt som används i industrigrötarna. Men det känns ändå fel. Ja det känns faktiskt fel att något av det första som William smakar på är skummjölkspulver, avsaltat vasslepulver och maltodextrin. Men så blev det ändå och han har redan ätit upp ett helt paket banangröt från Semper. Men nu har Maria och jag fixat ett eget grötrecept. Det innehåller havregryn, inget annat. William kommer säkert äta köpegröt igen men inte på ett bra tag i alla fall.

Du har säkert fått höra att den industritillverkade är bäst för att den är berikad med järn. Det stämmer att den är berikad, men är den bäst? Jämför vi järninnehåll per 100 g så innehåller havregryn 5,3 mg och pulvret 8,5 mg (Sempers banangröt 4 mån). Så ja, den innehåller mer.
Rekommenderat intag av järn för 6-11 månader är 8 mg per dag.

C-vitamin är en annan viktig faktor när det kommer till gröt och järnupptag. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet bättre. Pulvergröten innehåller C-vitamin, havregryn innehåller inget C-vitamin alls. Så visst är pulvergröten bekväm, bara att värma vatten, röra runt och servera utan att behöva tänka på att tillsätta någonting extra. Ska du göra egen gröt är det bra att se till att barnet får i sig C-vitamin vid samma måltid. Du kan till exempel röra ner lite fruktpuré i gröten. Men handlar det om att bara ge en smaksensation dvs en liten tesked tycker inte jag att du behöver tänka på det, dock blir det godare med lite fruktpuré. Detsamma gäller med att tillsätta nyttiga fettsyror. Om barnet äter en halv till en hel portion av receptet nedan då bör du både tillsätta C-vitamin och en tesked rapsolja.

Och det här med järnet, får barnet i sig tillräckligt vid hemlagad gröt (havregrynsgröt i det här fallet)? Det går inte att ge ett säkert svar. Det går inte att ge ett säkert svar även om ditt barn äter pulvergröten. Man räknar med att kroppen bara i genomsnitt bara tar upp 5-10 % av det järn som finns i maten (hämtat från Slv, här kan du läsa mer). Men rekommendationerna är 8 mg per dag och du bör tillgodose detta.  

Jag oroar mig inte för det här med järnet så länge jag ammar eller delvis ammar. Däremot när William har slutat amma och om jag bara kommer att servera hemlagad gröt så ska jag se till att övriga mål under dagen innehåller tillräckligt med järn och att ge C-vitaminrika frukter. Vilket man ändå bör tänka på varje dag…

Så här gör du din egen havregröt:

Mixa havregryn väl och länge i en matberedare, det ska bli mycket finfördelat nästan som mjöl. Jag använder den Gyllenhammars havregryn för att de är extra tunna och lätta att mixa. Ta hela paketet i omgångar när du ändå är igång. Förvara sedan i en gammal glassförpackning eller liknande. Ju äldre barnet blir desto grövre blandning klarar magen.

Koka upp vatten i en vattenkokare. För en kvällsportion blandar jag ca 115 ml hett vatten med 0,5 dl havremjöl. För att få en så slät konsistens som möjligt mixa med stavmixer. Är barnet äldre än 8 månader går det bra att röra om väl med en gaffel. Rör i olja och ca 1 msk fruktpuré, gärna den här. Rör om och låt stå i nån minut, rör igen och tillsätt mer puré eller vatten om det behövs. Tänk på att ditt barn långsamt behöver vänja sig vid nya smaker och ingredienser. Öka successivt upp mängden gröt.

Mer att läsa om hemlagad gröt till små:

4 kommentarer:

  1. Tack för bra tips! Jag är så mesig när det gäller barnmat och tar färdiga produkter bara för att vara på den "säkra sidan". Men med alla larmrapporter den senaste tiden vet man ju att det inte är så... Fick min fjärde lilla goding i december, alltså kommer era tips passa bra i ålder för min lilla tjej. Ska bli kul att följa er!
    Mvh Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej Sara,

      ja visst är det lätt och smidigt att välja de färdiga produkterna men man ska våga laga själv. Det är enklare än vad man tror! Hoppas vi ska kunna inspirera till mer egen matlagning till de små liven. Kul att du vill följa oss!
      Ha en fin dag önskar Valles mamma.

      Radera
  2. Hej och tack för att ni länkar till barns mat! Så kul med en fin och intressant barnmatsblogg. Här får jag massor av inspiration.
    Hälsningar
    barnsmat.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elinor,
      Tack, roligt att höra!
      Självklart att vi länkar, det finns så mycket bra att läsa på din blogg så det var inte sista gången.
      Ha en fin söndag!
      Hej från Willes mamma

      Radera